1) Sellaista, mitä pitäisi käydä läpi, digitalisoida, osittain julkaista ja ehkä sen jälkeen hävittää alkuperäiskappaleet.
2) Sellaista, mitä pitäisi käydä läpi ja suurimmaksi osaksi hävittää tarpeettomaksi käyneenä.
En ole osannut päättää, mistä aloittaisin. Tänään keksin siihen ratkaisun, jonka esittelen tässä artikkelissa.
Huonot ratkaisut:
Jos aloitan luokasta 1, hävitän minulle arvokasta aineistoa, jolloin jäljelle jää vähemmän arvokasta, josta olisi ollut helpompi luopua.
Jos taas aloitan luokasta 2, käytän ehkä koko jäljellä olevan elämäni lähes tarpeettoman aineiston käsittelyyn ja tärkeät asiat jäävät ehkä kokonaan käsittelemättä.
Tänään 21.11.2019 tein tällaisen päätöksen:
Yritän nyt käsitellä vuoropäivinä luokkien 1 ja 2 asioita. Välillä tulee luonnollisesti sellaisia päiviä, jolloin koko päivä menee johonkin muuhun, mutta sen jälkeen teen sitä, mikä on jonossa seuraavana. Siis esim. 1,2,1,2,1, muuta,2,muuta,1, jne
Tänään aloitin ja käsittelin luokkaan 2 kuuluvia asioita siinä laajuudessa, mitä noin kolmessa tunnissa ehdin tehdä. Se ei ole paljon, mutta kuitenkin hyvä alku, mistä tuli hyvä mieli.
Huomenna yritän edistää jotakin luokan 1 asiaa. En ole vielä päättänyt, mitä se on. Tämä "kodin siivous" ei ole kuitenkaan ainoa aktiviteettini, vaan jatkan edelleen myös esim. venäjän alkeiden opiskelua pari tuntia joka aamu, ylläpidän keskusteluketjua "Lemmen viemän tulevat jaksot" Anna-lehden keskustelufoorumilla, jne.
Julkaisen tämän suunnitelman ja päätöksen blogissani ja yksityisessä "Paikka kaikelle" Facebook-ryhmässä, jotta asialle tulee some-painetta. Silloin en kehtaa kovin herkästi luopua tästä suunnitelmasta.