2011-08-31

Tilataksi - Invataksi - Kela-taksi - Ambulanssi

Tämä artikkeli sisältää käytännön ohjeita, jotka perustuvat Helsingissä kesällä 2011 saamiini kokemuksiin.  Kirjoitus on laadittu ja julkaistu 25.3.2012, joten sen sisältämät neuvot ovat jo voineet vanhentua. - Kela-osuus päivitetty 6.6.2018.


Tilataksi:

Tilataksilla tarkoitan sellaista useimmiten pakettiauton koriin rakennettua taksia, jossa on tyypillisesti enintään 8 matkustajapaikkaa. Jotkut niistä ovat rakenteeltaan sellaisia, että samaa autoa voidaan käyttää myös invataksina eli pyörätuolissa matkustavan kyyditsemiseen. Mielestäni tilataksi on tavallista taksia mukavampi, koska siihen noustaan, siinä on reilusti ilmatilaa ja sieltä on helppo laskeutua jalkakäytävälle.

Aiemmin luulin, että kyyti tilataksilla on kalliimpi kuin tavallisella henkilö- tai farmariauton mallisella taksilla. Se oli kuitenkin väärä käsitys. Matka tilataksilla maksaa lähtökohtaisesti ihan saman verran kuin tavallisella taksilla. Tavallisenkin taksin maksu riippuu matkustajien lukumäärästä ja mahdollisesti tarvittavista erityispalveluksista, joilla on oma hintansa.

Tältä pohjalta suosittelen tila-taksin käyttöä seuraavissa tilanteissa:
- Jos matkustajia tai matkatavaroita on niin paljon, että henkilöauto olisi epämukavan ahdas.
- Vaikka olisi vain yksi matkustaja, jos hänen on vaikea nousta matalasta henkilöautosta esim. selkävamman, lihavuuden, vanhuuden tms. syyn vuoksi.

Ainoa huono puoli tilatakseissa on niiden vaikea saatavuus. Tilataksin voi tilata samasta Helsingin taksikeskuksen numerosta kuin tavallisenkin taksin (0100 0700). Keskus kysyy matkustajien lukumäärän, lähtöpaikan ja määränpään sekä syyn, miksi halutaan tila-auto. Lopuksi hän antaa tilausnumeron ja pyytää soittamaan uudelleen, ellei auto tule 10 minuutin kuluessa. Kun sinne soittaa uudelleen 10 minuutin kuluttua, tilaus uudistetaan taas 10 minuutiksi. Oman kokemukseni mukaan tilataksia on vaikeinta saada viikonloppuisin. Pisimmillään olen joutunut uudistamaan tilauksen 6 kertaa eli odottamaan yli tunnin. Se oli lauantaina iltapäivällä.

Tilataksinkin voi kyllä tilata ennakkotilauksena, mutta siitä hyvästä voidaan periä ennakkotilausmaksu, jonka kuulin viimeksi olevan 6,60 euroa.  Muista lisämaksullisista palveluksista, jotka ovat saman hintaisia tilatakseissa kuin muissakin takseissa, minulla on kokemusta vain yhdestä. Se on "Avustus 14,50 euroa". Siihen kuului minun tapauksessa taluttaminen asunnon ulko-ovelta autoon ja sairaalaan saavuttaessa avustaminen sairaalan pyörätuoliin ja siinä työntäminen sairaalassa ensin vaatekaapille ja siitä asianomaiselle osastolle. Kerran kuljettaja joutui taluttamaan minut autoon kerrostalon toisesta kerroksesta. Silloin avustusmaksu perittiin kaksinkertaisena eli yhteensä 29,00 euroa.

Invataksi:

Invatakseissa on takana hissi, jolla pyörätuoliasiakas voidaan nostaa autoon. Invataksinkin voi tilata Helsingin taksikeskuksesta, mutta niitä varten on eri puhelinnumero (0100 85500). Invataksin tilauksen yhteydessä ei anneta tilausnumeroa vaan tilaaja antaa oman nimensä ja puhelinnumeronsa. Myös invataksin kyyti on matkan osalta saman hintainen kuin tavallisen taksin tai tilataksin, mutta koska matkustaja on tavallisesti jollakin tavalla vammainen, yleensä hän tarvitsee ainakin edellä mainitun 14,50 euron hintaisen avustuksen.

Elokuussa 2011 jouduin käymään joka toinen päivä Meilahden sairaalassa. Selkävammani vuoksi en voinut käyttää tavallista matalaa taksia vaan minun piti saada joko tila-auto tai invataksi. Kyyti oli kummallakin saman hintainen, joten yleensä otin sen, jonka nopeimmin sain. Silloin tein sen havainnon, että iltaisin ja viikonloppuisin oli helpompi saada invataksi kun taas arkiaamuisin oli helpompi saada tilataksi. Helsingin taksikeskus tietää liikenteessä olevien autojen ja tilausten määrät. Joskus sieltä sanottiin suoraan, että vapaata autoa on nyt mahdotonta löytää. Silloin soitin siihen toiseen numeroon ja tilasin toisentyyppisen auton.

Vuonna 2012 olen joutunut käymään Meilahden sairaalassa tutkimuksissa ja vastaanotoilla pyörätuolilla täsmälleen määrättynä aikana. Silloin ennakkoon viimeistään edellisenä päivänä tilattu invataksi-kuljetus on käytännössä ainoa vaihtoehto. Olen ottanut tavakseni soittaa suoraan Helsingin Palveluauto Oy:n tilauskeskukseen. Heillä on paljon invatakseja. Tähän mennessä matkan hintaan ei ole kertaakaan lisätty lisämaksua ennakkotilauksesta.

Kela-taksi:
Heinäkuun 2018 alusta alkaen kaikki Kelan korvaamat taksimatkat pitää tilata Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta. Muulla tavoin tilatusta matkasta ei voi saada korvausta.

Tämä kirjoitus kertoo muutenkin vuosien 2011-2012 käytännöistä, joten älä pidä tätä ohjeena vaan historiallisena kuvauksena!

Kela vaati, että korvaushakemukseen piti liittää sairaalan (tai vastaavan) todistus taksin, invataksin, ambulanssin tms. tarpeellisuudesta. Potilaan velvollisuus oli pyytää tuo ns. taksitodistus sieltä, missä häntä tutkitaan tai hoidetaan, ja antaa se Kela-kyydin kuljettajalle. Silloin kuljettaja peri  matkustajalta vain omavastuuosuuden.

Elokuussa 2011 toimin niin, että maksoin menomatkan koko hinnan kuljettajalle Visa-kortillani, koska sain taksitodistuksen sairaalasta aina vasta vastaanoton jälkeen. Paluumatkan tilasin Kela-kyytinä, annoin paluumatkaa varten kirjoitetun taksitodistuksen kuljettajalle ja maksoin vain omavastuuosuuteni. Menomatkan Kela-korvauksen anoin sitten jälkikäteen suoraan Kelalta. Sairaala liitti hakemuslomakkeen taksitodistukseen, jonka sai siis pyydettäessä erikseen meno- ja paluumatkaa varten. Kevään 2012 invataksimatkoilla olin varautuinut tuohon samaan, mutta invataksin kuljettajalle riitti sairaalan infotiskiltä saatu leima. Mielestäni Kelan ei olisi tarvinut hyväksyä pelkkää saapumisleimaa, sillä eihän infotiskillä tiedetty eikä kysytty, mille asialle matkustaja sairaalaan saapui.

Jos pyörätuoliasiakas ei pääse itse kulkemaan kotitalonsa rappuja alas tai ylös, invataksiin tulee mukaan toinen kuljettaja, josta perittiin siihen aikaan kuulemma 24,00 euron lisämaksu. Toinen mahdollisuus on käyttää ns. porraskiipijää, joka vie pyörätuolissa istuvan matkustajan portaissa, myös kierreportaissa. Sellaisen käytöstä pitää sopia kyytiä tilattaessa, sillä niitä ei muuten pidetä autoissa mukana,

Ambulanssi:

Jos kyydittävä voi matkustaa vain makuuasennossa, hänelle pitää tilata ns. kiireetön ambulanssi. Ambulanssi on vaihtoehtona myös silloin, kun istuma-asennossa matkustava ei kykene kulkemaan kotitalonsa portaissa. Silloin hänet kannetaan portaikossa ambulanssin kantotuolilla.

Ambulanssissa on aina kahden hengen miehistö ja jo sen vuoksi se on kalliimpi kuin invataksi. Yleensä ambulanssikyyti on kuitenkin sairausvakuutuslain mukaan korvattava, jolloin siitäkin asiakas joutuu maksamaan vain omavastuuosuuden. Kiireetöntä ambulanssia ei tilata yleisestä hätänumerosta vaan suoraan yksityisestä ambulanssiyrityksestä, joita on useita, tai nykyisin ehkä sekin on tilattava Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta. Itse olen kerran turvautunut kantotuolikuljetukseen ja tilasin silloin ambulanssin Helsingin Ambulanssipalvelu Oy:stä.


.