2012-08-18

Chrome ei riitä ainoaksi selaimeksi

Tänään (pe 17.8.2012) jouduin kamppailemaan pari tuntia erään julkishallinnollisen verkkosovelluksen kanssa, joka ei toiminut kunnolla. Yritin turhaan saada puhelimitse apua ensin Helsingin poliisilaitoksen lupa-asioiden neuvontapalvelusta ja sitten sieltä saamastani sisäministeriön asiakasneuvontanumerosta. Lopulta laadin koko lupahakemuksen uudelleen alusta alkaen Internet Explorerilla, jolla myös sen lähettäminen onnistui. Artikkelia on täydennetty perjantaina 31.8.2012.

Lähtötilanne:

Kirjauduin Chrome-selainta käyttäen ensin pankkitunnuksilla Poliisi.fi -portaaliin ja täytin siellä sähköisen lomakkeen "Vammaisen pysäköintilupahakemus". Kun lomake oli valmis, painoin "Lähetä"-nappia. Silloin avautui sivu, jonka otsikkona oli "Asioinnin maksaminen". Siinä kerrottiin mm:
- "Ennen kuin voit lähettää lomakkeen tiedot, tulee sinun maksaa asiointipalveluun liittyvä maksu."
- "Maksun suorittamisen jälkeen lomake tulee myös allekirjoittaa ennen lomakkeen lähettämistä..Näet tarvittavien allekirjoitusten määrän kohdasta Allekirjoitusten määrä."
- "Lomake: Vammaisen pysäköintilupahakemus, Vastaanottaja: Poliisi, Maksun määrä: 30,00 euroa."
- "Maksaessasi asiointipalveluun liittyvän maksun, napsauta Maksa asiointi -painiketta."
- "Halutessasi voi tallentaa lomakkeella olevat tiedot Oma asiointi -palveluun ja suorittaa maksun ja lähettää lomakkeella olevat tiedot myöhemmin."
- "Voit halutessasi kirjautua Oma asiointi -palveluun osoitteesta www.suomi.fi/oma_asiointi ja jatkaa lomakkeen täyttämistä ja maksamista."

Ongelma ja sen ratkaisuyritykset:

Minun olisi siis pitänyt seuraavaksi napsauttaa Maksa asiointi -painiketta, mutta en löytänyt sellaista painiketta mistään.

Soitin Helsingin poliisilaitokselle lupa-asioiden neuvontaan. Siellä vastattiin kyllä puhelimeen melko pian, mutta minulle kerrottiin, että kyseinen järjestelmä on sisäministeriön eikä poliisilaitoksella ole mitään siihen liittyvää tukipalvelua. Kun kysyin, mihin sisäministeriön numeroon voisin soittaa, hän antoi kyllä suoran alanumeron, mutta lisäsi, että siellä on vain yksi ihminen klo 15:een saakka vastaamassa puhelimeen, joten on melko mahdotonta päästä läpi (kello oli silloin suunnilleen 14). Soitin sinne muutaman kerran, mutta numero oli tosiaan koko ajan varattu. Lähetin ongelman kirjallisen kuvauksen Sisäasianministeriön palautesivun kautta. Siihen saamani vastaukset lisäsin tämän artikkelin loppuun 31.8.2012.

Seuraavaksi kirjauduin yllä mainitun ohjeen mukaisesti Oma asiointi -palveluun nähdäkseni, pääsenkö sitä kautta maksamisessa eteenpäin. Siellä ei kuitenkaan ollut lainkaan sitä lomaketta - ei minun täyttämääni eikä tyhjääkään. Lähetin sivulla olleen palautelinkin kautta kirjallisen kuvauksen tästä ongelmasta. Se meni luultavasti asiointipalvelujärjestelmää ylläpitävälle Valtiokonttorille.

Tässä vaiheessa tilanne oli siis se, että järjestelmä ei toiminut eikä mitään apua ollut saatavana mistään. Lopuksi päätin kokeilla, toimisiko se Internet Explorerilla. Sillä se toimikin ongelmitta! Edellä mainitulle sivulle, jonka otsikkona oli "Asioinnin maksaminen" ilmestyi kaksi isoa sinistä graafista painiketta, joista toisessa luki "Maksa asionti". Sitä napsauttamalla pääsin sitten eteenpäin prosessin loppuun saakka ja sain asiallisen kuitin "Lomake on vastaanotettu". Vastaanottokuittauksen alla oli täydellinen kopio hakemuksestani ja maksukuitista.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kuitenkaan  en vieläkään ymmärrä, mitä tuolla edellä olevan toisen ranskalaisen viivan jälkeinen ohje allekirjoittamisesta tarkoitti. Siinä mainittua kohtaa "Allekirjoitusten määrä" en nähnyt missään.

Mielestäni tuollaisissa julkishallinnon asiakaspalvelujärjestelmissä ei saisi käyttää Microsoftin sellainten erityispiirteitä, vaan ne pitäisi koodata yleisten HTML-stantardien mukaisesti tai sitten niin, että siinä on sekä standardin mukainen että Internet Explorerin erityispiirteitä hyödyntävä koodaus. Jos haluaisin varmasti selvittää, oliko vika koodissa vai Chrome-selaimessa, testaisin sen vielä Firefox-selaimella, mutta en nyt viitsi tehdä sitä, koska joutuisin kirjautumaan pankkitunnuksillani poliisin portaaliin ja täyttämään lomakkeen siellä uudelleen ennen pääsyä kyseiselle sivulle.

Käytän kuitenkin edelleenkin pääasiallisena selaimenani kummassakin koneessani Chromea mm. sivustolla https://chrome.google.com/webstore/ olevan apuohjelmakirjaston vuoksi.

Lisäykset 31.8.2012:

Sain edellä mainittuun, Sisäasiainministeriön web-sivun palautelomakkeen kautta perjantaina 17.8.2012 lähettämääni viestiin seuraavat kaksi vastausta:

Keskiviikkona 22.8.2012:

Hei, 
oheinen kansalaispalaute siirretään hallintolain 21 §:n nojalla Poliisihallituksen käsiteltäväksi.
Tiedoksi palautteenlähettäjälle.

poliisijohtaja Pentti Sairan puolesta,
Sini Kallonen
Osastosihteeri | Departmental Secretary
Sisäasiainministeriö | Ministry of the Interior
Poliisiosasto | Police Department
Poliisitoiminnan suunnitteluyksikkö |  Policing Planning
Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto | PO Box 26, FI-00023 Government

Liitteenä oli lähettämäni palauteviesti siinä muodossa kuin se oli tullut Sisäasiainministeriön kirjaamoon. Siihen sisältyi kirjoittamani teksti: "
"Olen juuri täyttänyt Poliisi.fi -portaalin kautta vammaisen pysäköintilupahakemuksen ja päässyt siinä sivulle, jonka otsikkona on "Asioinnin maksaminen". Siinä kehotetaan napsauttamaan "Maksa asiointi" -painiketta, mutta en löydä sellaista painiketta mistään. Käytän Chrome-selainta. Pyydän neuvoa mahd. pian."

Maanantaina 27.8.2012:

Poliisihallitus on lähettänyt nämä asiakirjat 27.8.2012 16:33 ASPO-asiankäsittelyjärjestelmästä.
Saate:
Hei,
Ohessa vastaus 17.8.2012 Sisäasiainministeriölle lähettämäänne palautteeseen.

Terveisin,
Laura Hirvonen
Lupahallinnon kehittämishanke, sähköiset palvelut
Poliisihallitus
Asian tiedot:
Otsikko:Vammaisen pysäköintilupahakemuksen täyttäminen Poliisi.fi -portaalin kautta
Tunnus:2020/2012/3215Valmistelija:Hirvonen Laura POL POHAAsiaryhmä:70.90.10 Valitukset muihin lupahallinnon tehtäviin liittyvistä luvista

Asiakirjan tiedot:
Otsikko:Vastaus sähköisestä lomakepalvelusta tulleeseen palautteeseen
Asiakirjatyyppi:Lausunto
Päiväys:27.08.2012

Sen liitteenä oli seuraava lausunto:


Vastaus sähköisestä  lomakepalvelusta tulleeseen palautteeseen

    Hei, 
    Pahoittelemme asiointipalvelussa kohtaamaanne ongelmaa. 
    Kysyin asiaa suoraan suomi.fi -palvelusta, sillä kyseinen palvelu on heidän sivustollaan toteutettu. Sain heiltä seuraavan vastauksen:  
    ” Chromella jotkin lomakkeet toimivat tosiaan heikosti – olemme huomanneet, että joissain tapauksissa painikkeet saa näkyviin painamalla näppäimiä CTRL ja F5 samanaikaisesti, jolloin kuvat ilmaantuvat. Tämä ongelma on Chromessa, ja asiaan ei voi vaikuttaa muuten kuin yrittämällä edellä mainittua tai täyttämällä lomakkeen jollain muulla selaimella. Toivomme tietysti että Chrome päivittyisi jollakin aikataululla parempaan versioon.” 
    Toivottavasti asiointinne onnistuu hyvin ja ilman muita teknisiä haasteita. 
    Terveisin, 
    Laura Hirvonen
    Projektipäällikkö
    Lupahallinnon kehittämishanke, sähköiset palvelut