Meillä on syksystä 2008 alkaen ollut perheen ainoana autona pieni matkailuauto. Aluksi sen hankintaan liittyi haave yhteisestä automatkailusta. Pari yöretkeä teinkin vaimoni ja kissan kanssa. Syksyllä 2012 vaihdoin auton uuteen, tällaiseen: http://goo.gl/gIqFS Vaimoni omaishoitajuuden ja kissan korkean iän (18v) vuoksi se on lähinnä selkävammainvalidin eli minun esikaupunkiauto. Kuluneella viikolla se vaati aika paljon työtä.
Vuonna 2008 ostin elämäni ensimmäisen matkailuauton. Se oli Adria Twin -merkkinen ns. retkeilyauto, jolla tarkoitetaan ison pakettiauton peltikuoren sisään rakennettua matkailuautoa. Siinä oli nestekaasulla toimiva ilmakeskuslämmitys ja takaseinustalla poikittainen parivuode.
Vuonna 2011 tapahtuneen selkänikaman murtumisen jälkeen minulta on loppuiäksi kielletty painavien esineiden, kuten kaasupullojen nostelu. Siksi vaihdoin marraskuussa 2012 auton sellaiseen ns. puoli-integroituun matkailuautoon, jossa asunto-osan lämmitys tapahtuu samasta polttoainetankista otettavalla dieselpolttoaineella, millä auton moottori käy. Vuoteena siinä on pitkittäinen parisänky. Siitä pääsen helpommin ylös kuin poikittaisesta, mistä en ehkä pääsisi ollenkaan. En uskaltanut sitä kertaakaan kokeilla.
Autossani on viiden vuoden tiiviystakuu, joka edellyttää, että autoon pitää tehdä vuosittain maksullinen tiiviystarkastus. Matkailuauton kaappeihin ja sängyn alla olevaan tavaratilaan mahtuu paljon varusteita. Ja jonkin luonnonlain mukaan tyhjä säilytystila aina täyttyy. Ennen tiiviystarkastusta olen katsonut velvollisuudekseni tyhjentää auton asunto-osan säilytystilat, jotta tavarat eivät haittaa korin eri kohdista tehtävää kosteusmittausta.
Autoni 2 vuoden pituinen yleistakuu päättyy ensi viikolla. Siksi otin samalla puheeksi erään sänkyä koskevan ongelman, joka minusta vaikutti valmistusvirheeltä. Lähetin huoltokorjaamoon etukäteen siitä viisi valokuvaa. Niistä näkyi, että toisesta reunastaan ylös nostettava sängyn yläosa ei asettunut paikalleen järkevän näköisellä tavalla. Kun minulla ei ole mahdollisuutta verrata sitä muihin samanlaisiin autoihin, en tiennyt, kuinka sen pitäisi olla.
Maanantai-iltana tyhjensin auton asunto-osan kaapit ja vein tavarat Malmin lentokentän läheltä vuokraamaani varastoon ( www.kotivarasto.fi ). Se oli minun selälleni raskas urakka, vaikka siellä on lavavaunu käytettävissä, ettei tarvitse pitkää matkaa kantaa. Varastohalliin saa ajaa autolla sisäänkin, mutta oma autoni on niin korkea, että se ei mahdu ovesta sisään. Yöksi jätin auton asunto-osan lämmityksen päälle, mikä on suositeltavaa ennen kostealla säällä tehtävää auton rakenteiden kosteusmittausta.
Tiistaina autolleni oli varattu aika klo 8 alkaen Vantaalla sijaitsevasta matkailuajoneuvojen huoltokorjaamosta. Aamulla oli aikainen herätys, kun jouduin ensin riisumaan auton nokan peiton alta sekä viemään märän peiton ja yön ulkona olleet ja siksi märät akkujen latauskaapelit asuintalomme kellariin. Kehä III:n aamuruuhkassa matka Malmilta sinne kesti vain noin 35 minuuttia, mutta paluumatka bussilla Mannerheimintien kautta kesti 1 1/2 tuntia. Loppupäivä menikin sitten siitä matkasta toipumiseen.
Keskiviikkona ajoin ensin bussilla Malmilta Helsingin keskustaan, missä vaihdoin Vantaan bussiin, varmuuden vuoksi sen päätepysäkillä. Vantaan bussi kulkee vain kerran tunnissa enkä halunnut ottaa sitä riskiä, että joudun seisomaan jossakin tien varressa pysäkillä toista tuntia, jos olen bussin saapuessa väärässä paikassa tai en huomaa sitä ajoissa. - Autoni tiiviys oli todettu moitteettomaksi ja sängyn tuentaa oli korjattu, mutta liikkeen asiantuntijoiden mielestä sänky on viallinen ja he olivat jo tilanneet tehtaalta uuden sängyn. Sen arvioitiin tulevan Saksasta 2 viikon kuluttua, jos valmistaja hyväksyy takuuvaatimuksen. Illemmalla kävin vesijuoksemassa 8. kerran lokakuussa ostamallani vuosilipulla.
Torstaina imuroin auton sisätilat kotipölynimurilla taloyhtiömme P-alueella. Lisäksi voitelin lukot talven varalle ase/lukkoöljyllä ja suihkuttelin silikoni-sprayllä ovien ja luukkujen kumitiivisteet niiden kiinnijäätymisen estämiseksi. Sen jälkeen kannoin tiistai-aamuna kellariin viemäni tavarat takaisin autoon ja illalla siirsin varastohotelliin maanantai-iltana viemäni tavarat takaisin autoon.
Perjantaina täytin polttoainetankin Nesteen talvidieselillä DI -29/-34 ihan täyteen, jotta polttoainetankkiin ei tiivistyisi vettä kosteassa pesuhallissa. Sitten pesin auton, sen kattoa lukuunottamatta KTK:n pesuhallissa Viikissä. Sieltä julkaisin viime vuonna Youtubessa tällaisen autokameralla kuvatun noin 1 minuutin pituisen videon: Poistuminen pesuhallista Jätin auton lämmityksen päälle pesun jälkeen noin vuorokauden ajaksi sen kuivaamiseksi. Ulkolämpötila vaihteli nollan molemmin puolin.
Lauantaina olin luvannut pestä olohuoneen ikkunan ja olisi ollut taas vesijuoksupäivä, mutta totesin, että tunti matkailuauton pesua vastasi liikunnallisesti puolen tunnin vesijuoksua. Tunsin nimittäin itseni yhtä rasittuneeksi ja raihnaiseksi kuin aina vesijuoksua seuraavana päivänä.
Sunnuntaina kävin vesijuoksemassa, yhdeksännen kerran lokakuussa ostamallani vuosilipulla. Olohuoneen ikkunan pesu lykkääntyi edelleen.
Koko viikon ajan keskustelin karavaanarien keskustelufoorumilla mm. ulkomaanmatkailusta ja kommentoin erään kokeneen karavaanarin laatimaa opasvihkosta. Viikon päättyessä voin todeta tyytyväisenä, että pihalla seisoo sisältä ja päältä puhdas, hyväkuntoinen matkailuauto, joka olisi ihanteellinen automatkalle Keski- tai Etelä-Eurooppaan. Sellaiseen matkaan minulla tai meillä ei nyt ole kuitenkaan mahdollisuutta. Parin viikon kuluttua joudun toistamaan maanantain, tiistain ja keskiviikon urakat, jos tehdas suostuu lähettämään sieltä takuun perusteella tilatun uuden sängyn.