2023-02-08

Tuoreita kokemuksia postin palveluista

Tuoreimmat kokemukseni postin palveluista koskevat älypuhelimeen ladattua Omaposti -sovellusta ja kirjeeseen tai korttiin tavallisen postimerkin lisäksi liimattua Plus-merkkiä, joka mahdollistaa lähetyksen kulun seurannan halvemmalla kuin sen kirjaaminen.


OMAPOSTI -SOVELLUS

Posti on tuonut minulle viime aikoina Amazonilta Saksasta ostamani tuotteet kotiin.  Olen voinut seurata niiden lähetysten kulkua alkumatkasta Amazonin sivustolta ja Liettuan Itellasta alkaen Postin seurannasta. Heti kun Amazon on ostokseni ilmoittanut lähettäneensä, näen siinä ilmoituksessa Postin seurantatunnuksen. Syötän sen älypuhelimessani olevaan Omaposti -sovellukseen. Amazonin sivustolta näkyy alkumatka tarkasti eli kaikki ne kaupungit, joissa lähetys on rekisteröity. Jokin tilaamani tuote lähti Ranskasta. Kaikki tilaukseni ovat kulkeneet Schönefeldin kautta, missä Amazonilla on lajittelukeskus Berliinin uuden lentokentän lähellä. Seuraava lähetyksen rekisteröintipaikka on joka kerta ollut Itella Liettuassa. Siitä eteenpäin lähetyksen kulkua voi seurata Postin web-sivulta tai Omaposti-sovelluksesta yksityiskohtaisemmin kuin Amazonin sivustolta. Siinä vaiheessa Posti on lähettänyt tekstiviestin, jossa tarjotaan kotiinkannon maksuttomana vaihtoehtona lähetyksen vientiä johonkin postin noutopisteeseen. Kun en ole sitä mahdollisuutta käyttänyt, lähetys on tuotu kotiin joko täsmälleen oston yhteydessä Amazonin sivulla luvattuna päivänä tai kerran kaksi päivää sitä ennen. Omapostissa näkyy koko ajan tuorein arvio, milloin lähetys toimitetaan perille. Kotiinkanto ilmoitetaan kuitenkin vain päivän tarkkuudella, ei siis kellonaikaa.

Kotimaasta lähetettyjen verkkopostiostosteni pitäisi mennä Postin pakettiautomaattiin, joka on Malmin S-marketin kellarikerroksessa, mutta usein posti ilmoittaa tekstiviestillä, että lähetys ohjataankin Pukinmäen R-kioskiin, joka toimii tämän alueen postikonttorina. Syyksi on yleensä ilmoitettu, että pakettiautomaatti on täynnä. Kerran ilmoitettiin, että lähetys ei suuren kokonsa vuoksi mahdu pakettiautomaattiin. Se oli päällystakki, jonka minä kyllä palautin sen pakettiautomaatin kautta. Sen pakkaus oli leveämpi kuin automaatin lokero, mutta kaksin kerroin taitettuna se mahtui lokeroon hyvin.

Omaposti on mielestäni kätevä sovellus ja postin palvelu on sen ansiosta lähetyksen vastaanottajalle paljon miellyttävämpää kuin esimerkiksi UPS:in tai Schenkerin palvelu. Omapostiin joutuu syöttämään sen seurantakoodin vain yhden kerran. On mukavaa, että eri paikoista tulevat lähetykset näkyvät samassa luettelossa - varsinkin jos on tulossa tai menossa useita lähetyksiä samaan aikaan. Viimeksi kyllä ihmettelin, että Omapostin mukaan lähetystä ei ollut vielä toimitettu postiin, vaikka Amazonin mukaan Itella oli jo rekisteröinyt sen Liettuassa. Syyksi osoittautui se, että olin syöttänyt seurantakoodin Omapostiin väärin. Sen 6 viimeistä merkkiä olivat  02 40 O6.  Aluksi luulin, että siinä on 3 nollaa, mutta viimeistä edellinen merkki onkin O-kirjain! Kun korjasin virheeni, Omaposti löysi lähetykseni.

Omapostin edeltäjä oli muistaakseni nimeltään Netposti.  Aikanaan Posti markkinoi sellaista käytäntöä, että viranomaiskirjeitä, vakuutuskirjoja, laskuja yms ei postitettaisi ollenkaan paperitulosteina vaan ne lähetettäisiin vain sähköisesti tuohon järjestelmään. Niistä ajoista alkaen minulle on tullut sinne vain sukuhautamme hoitotarjouslasku kerran vuodessa. Se tuli jo tänäkin vuonna sinne, mutta vähän myöhemmin myös paperikirjeenä. Muita laskuja, viranomaiskirjeitä tai vakuutuskirjoja kukaan ei sinne ainakaan minulle lähetä. Jokainen organisaatio tallentaa ne nykyisin vain sähköisessä muodossa omaan järjestelmäänsä ja ilmoittaa sähköpostitse tai tekstiviestillä, että siellä on postia luettavissa.

PLUS-MERKKI

Plus-merkki on sellainen 1,50 euron hintainen postimerkin tapainen merkki, joka liimataan kirjeeseen tai korttiin tavallisen postimerkin lisäksi. Sen ostaja saa eri paperilla saman seurantakoodin kuin on siinä Plus-merkissä. Sillä voi seurata lähetyksen kulkua Postin web-sivulla tai Omaposti-sovelluksessa. Ostin elämäni ensimmäisen Plus-merkin viime viikolla, kun postitin muutosilmoituksen PRH Säätiörekisteriin. Aiemmin olen postittanut tärkeät kirjeet viranomaisille kirjattuna kirjeenä. Kirjaaminen maksaa maksutavasta riippuen 8,20-11,10 euroa, kun Plus-merkillisen kirjeen postitus maksoi vain 2,10+1,50=3,60 euroa. Se on kirjattua kirjettä edullisempi vaihtoehto silloin, kun on tärkeää vain varmistua siitä, että kirje tai kortti on mennyt perille, mutta vastaanottajalta ei odoteta sen kuittausta. Jos on kysymys kirjeestä, joka on lähetettävä viranomaiselle tiettyyn määräaikaan mennessä, Omapostista tulostetulla seurantaraportilla voi tarvittaessa osoittaa, milloin se on lähetetty. Esimerkiksi kirjeestä, jonka postitin perjantaina 3.2.2022 noin klo 14 Pukinmäen postina toimivassa R-kioskissa,  näen ensin ilmoituksen, että Plus-merkki -lähetyksen toimitusaika on kaksi työpäivää, ja sitten seuraavat seurantatiedot:
03.02.2023 18:55 (perjantai): Lähetys on rekisteröity. HELSINKI
06.02.2023 01:02 (maanantai): Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle. Lähetys on auton kyydissä matkalla vastaanottajalle. HELSINKI
06.02.2023 18:03 (maanantai): Lähetys on jaettu vastaanottajalle.
Vastaanottaja oli PRH Säätiörekisteri, jonka osoitteena oli tietty postilokero toimipaikassa 00120 HELSINKI. Viraston kirjaamo on varmaankin merkinnyt lähettämäni ilmoituksen saapuneeksi tiistaina 7.2.2023, kun joku on käynyt Annankadun postissa tyhjentämässä viraston postilokeron.

Käyttäsin tuota Plus-merkki-palvelua varmasti myöhemminkin, kun olen (vasta) nyt nähnyt käytännössä, kuinka se toimii. Valitetavasti Posti on kuitenkin ilmoittanut, että se palvelu loppuu maaliskuun 2023 lopussa. - Sääli!