2011-01-09

Unia Kansasta

Työskentelin Kansa-yhtiöissä eri tehtävissä vuosina 1971-87 eli 22-39-vuotiaana. Nykyisin näen Kansa-aiheisen unen noin kerran kuukaudessa.

Olin osa Kansaa ja Kansa oli osa minua. Silloin elämäni oli toden tuntuista. Sen jälkeisen ajan olen tuntenut valmistautuvani johonkin vastaavaan, joka ei ole vielä alkanut.

Yleensä unohdan näkemäni unet hyvin pian enkä ole tehnyt niistä mitään muistiinpanoja ennen tätä kirjoitusta. Se on sikäli vahinko, että unissani on ollut monia uusia ideoita, jotka olen sitten pian unohtanut.

Todellisuudessa Kansa-yhtiöt lakkasivat olemasta 1990-luvun alkupuolella. Unissani ne on liitetty Nordea-konserniin. Siten on täysin loogista, että unissani voi esiintyä samalla työpaikalla Nordeassa entisiä työtovereitani Yhdyspankista (1963, 1964), Kansasta (1971-1987) ja Kansallispankista (1989-1995), vaikka todellisuudessa kyseiset henkilöt eivät tunne toisiaan. Toisissa unissa olen itsekin Nordeassa työssä, toisissa vain käymässä entisellä työpaikallani.

Viime yönä (la-su 8.-9.1.2011) näkemäni unen vielä muistan, joten kerron sen tässä tyypillisenä esimerkkinä. (Suluissa olevat selitykset ovat niitä lukijoita varten, jotka eivät tunne näitä asioita ennestään.)

Olin palaamassa mukaan Finanssi-Kansan toimintaan ja osallistuin yli 20 vuoden tauon jälkeen yhtiön hallituksen kokoukseen. (Toimin Finanssipalvelu Oy Kansan ensimmäisenä toimitusjohtajana 1983-87. Nykyiseen työttömyyseläkkeeseeni liittyvä ansiotyörajoitus poistunee ensi kesäkuun alussa täytettyäni 63 vuotta, jolloin eläkkeeni pitäisi muuttua vanhuuseläkkeeksi.)
Kokouksessa olivat läsnä yhtiön hallituksen puheenjohtaja Vladimir Putin, toimitusjohtaja Aulis V. sekä pari päällikköä, jotka olivat minulle ennestään tuttuja 1980-luvulta. (Omana toimitusjohtajakautenani hallituksen puheenjohtaja oli Kansan konsernijohtaja Erkki Pesonen, jonka idea Finanssi-Kansan perustaminen oli. Hän kuoli vuonna 2006 Portugalissa. Aulis V.  työskenteli yhtiössä jo 1980-luvulla. Hän jatkoi sen toimitusjohtajana lähtöni jälkeen. Poistin Auliksen sukunimen, ettei tästä unesta aiheudu hänelle haittaa hakukoneiden kautta.)
Kokouksessa pohdittiin mm. mikä minun roolini tulee olemaan. Palaanko toimitusjohtajaksi? Minusta tuntui paremmalta, että Aulis jatkaisi toimitusjohtajana ja minulle keksittäisiin jokin muu rooli. Olisin siis kuitenkin yhtiössä päivittäin työskentelevä palkattu työntekijä enkä pelkästään hallituksen kokouksissa käyvä hallituksen jäsen.
Kokouksessa käsitellyt taloudelliset raportit näyttivät hyviltä. Olin kuitenkin huolissani siitä, että yhtiön tuotot olivat tavallaan sattumanvaraisia eikä ollut mitään vakaata tulolähdettä. Totesin mm.: "Yhtiöllä on liian paljon rahaa. Suuri osakepääoma on passiivisena finanssisijoituksena. Sen avulla pitäisi luoda jotakin aktiivista toimintaa." Ehdotin, että pidettäisiin jälleen samanlainen ideointipäivä kuin joskus 1980-luvulla pidettiin Siuntion kylpylän vanhassa puisessa erillisrakennuksessa. Siellä käytäisiin läpi kaikki liiketoimintaideat, joita yhtiön työntekijät keksivät. - Puheenjohtaja ei osallistunut keskusteluun, mutta hän myhäili tyytyväisen ja kannustavan näköisenä.