2023-05-16

AJOKORTIN HANKALA UUDISTAMINEN

Ajokorttini voimassaolo päättyy tämän viikon lauantaina eli se on voimassa enää 5 päivää. Käynnistin sen uudistamisen hyvissä ajoin kysymällä jo lähes 3 kuukautta sitten helmikuun lopussa terveyskeskuksesta, voiko minun ikäisiltä vaadittavan "laajennetun lääkärinlausunnon" saada heiltä. Olen keskustellut Facebookissa ikäisteni kanssa ajokortin uudistamisen kokemuksista. Kenelläkään muulla se ei ole ollut yhtä hankalaa kuin minulla. Kerron siitä tarkemmin tässä artikkelissa.

Helmikuun lopulla terveyskeskuksessa puhelimeen vastannut sairaanhoitaja varasi minulle heti ajan maaliskuulle muistin ja kognitiivisten kykyjen testiin ja lääkärin vastaanottoajan huhtikuun viimeiselle arkipäivälle 28.4.2023. Lisäksi hän kertoi, että minun pitää mitata verenpaine neljänä lääkärin vastaanottoa edeltävänä päivänä 2 kertaa aamulla ja 2 kertaa illalla, siis yhteensä 16 kertaa. Ja että viikon kuluttua lääkäri kirjoittaa Maisaan, mitä muita tutkimuksia tarvitaan. 

Maisaan oli joku minulle täysin tuntematon ulkomaalainen lääkäri kirjoittanut luettelon verikokeista, jotka piti ottaa maaliskuun lopulla. Ne olivat kaikki sellaisia, jotka minusta on otettu vajaan vuoden sisällä, eräät viimeksi joulukuussa ja eräät ihan samoja, joita minua "hoitava lääkäri" oli määrännyt otettavaksi samalla viikolla.  Laboratoriossa hiukan ihmeteltiin, mutta onneksi ne otettiin kaikki samalla käynnillä. Minulla ei ole nyt mitään sairautta, mutta eräät veriarvot eivät ole ihan kohdallaan.  Malmin sisätautipoliklinikalla eräs tietty sisätautien erikoislääkäri on seurannut tilannettani hyvin kattavasti kesästä 2016 alkaen. Silloin Meilahden sairaalassa todettiin minun täysin parantuneen leukemiasta, mutta suositeltiin, että seurantaa jatkettaisiin vielä Malmilla sisätautilääkärin toimesta. Häneltä olen saanut lähetteen HUS:in fysiatrille, luun tiheyden mittauksiin ja jopa hammashoitoon, mutta en voinut häntä vaivata ajokorttitodistuksella. Malmin terveysasemalla olen asioinut viimeisen 10 vuoden aikana vain rokotettavana.  Pyydetyt verikokeet otettiin, mutta terveyskeskuslääkäri ei sanonut niistä mitään. Keneltäkään tutultani ei ole vaadittu verikokeita ajokorttia uudistettaessa.

Muistin ja kognitiivisten kykyjen testi tehdään kaikille 70 vuotta täyttäneille ajokortin uudistajille. Sen teki lähihoitaja jo maaliskuussa. Siitä sain 29/30 pistettä. En muistanut yhtä kolmesta sanasta, kun ne kysyttiin myöhemmin uudelleen. 

Lääkärin vastaanotto kesti tasan tunnin. Nuori terveyskeskuslääkäri teki sen erittäin huolellisesti lukien koko ajan ohjeita tietokoneelta. Tavanomaisen näkötarkastuksen, keuhkojen kuuntelun ja verenpaineen mittauksen lisäksi hän tutki myös molemmat nilkkani, ovatko ne turvoksissa. Hän katsoi paperin, mihin olin kirjoittanut 16 verenpainemittauksen tulokset, ja kirjoitti niitä siitä omalle koneelleen. Kun kotona katsoin Maisasta, mitä hän sinne kirjoitti, huomasin, että hän oli mitätöinyt sisätautilääkärin kirjoittaman verenpainelääkkeen reseptin ja korvannut sen uudella reseptillä, jossa oli samaa lääkettä suurempi annostus. Kuitenkin käynnin aiheeksi oli merkitty lääkärinlausunto ajokortin uudistamiseksi. 

Olin varannut ajan ajokorttiasioita hoitavan Ajovarma Oy:n toimistoon keskiviikoksi 3.5.2023. Siellä saamaani lääkärintodistusta ei otettu vastaan, koska se lomake oli puutteellisesti täytetty.  Lähetin heti kotiin tultuani Maisan kautta kyseiselle lääkärille osoitetun viestin. Koska en voinut lähettää sitä suoraan hänelle vaan vain Malmin terveysaseman "Tiimi 4:lle", yritin soittaa ja pyytää, että joku lukisi sen viestini ja välittäisi sen kyseiselle lääkärille. Puheluuni vastasi vain tietokone, joka tallensi puhelinnumeroni ja lupasi, että minulle soitetaan takaisin mahdollsimman pian. Keskiviikkona ei kuitenkaan tullut takaisinsoittoa, mutta torstaina aamupäivällä soitti sairaanhoitaja, jolle kerroin ongelman. Hän oli heti tavoittanut saman lääkärin, joka oli torstaina 4.5.2023 antanut uuden lääkärinlausunnon kansliaan postitettavaksi Ajovarma Oy:n Malmin toimistoon ja minulle. Maisaan on kirjoitettu, että ne postitettiin Malmin terveyskeskuksen kansliasta perjantaina 5.5.2023. Posti toi minun kappaleen minulle kotiin keskiviikkona 10.5.2023.

Eilen maanantaina 15.5.2023 päätin ottaa selvää ennen ajokorttini vanhenemista, onko uusi kortti jo myönnetty, vaikka se ei olisi vielä tullut minulle. Vaimoni tiesi neuvoa, että voin katsoa sen itse sivustolta traficom.fi.  Sieltä näin, että uutta ajokorttia ei ollut vielä myönnetty. Tänään 16.5.2023 soitin Ajovarma Oy:n puhelinpalveluun ja kysyin, mikä sitä viivyttää. Minulle kerrottiin, että korjattu lääkärinlausunto ei ole vielä tullut heille. Sitten toimin virkailijan neuvomalla tavalla: Menin Ajovarman toimistoon tänään ilman ajanvarausta sen kotiin saamani korjatun lääkärinlausunnon kanssa. Siellä toimistossa siitä otettiin heille valokopio ja minulle kirjoitettiin väliaikainen ajokortti, joka on voimassa 3 kuukautta Suomessa ja pohjoismaissa.

Täydennän tähän artikkeliin myöhemmin tiedon, milloin saan normaalin ajokortin, jonka pitäisi olla voimassa 5 vuotta.  Minulla oli aiemmin myös C-kortti ("kuorma-autokortti"), mutta luovuin siitä täyttäessäni 70 vuotta, koska se pitää siitä alkaen uudistaa kahden vuoden välein.

Lisäys ma 22.5.2023: Kun kävin tiistaina 16.5.2023 Ajovarman toimistossa ilman ajanvarausta kotiin saamani korjatun lääkärinlausunnon kanssa, sain heti mukaani edellä kertomani väliaikaisen ajokortin. Kotona näin Traficom.fi -palvelusta, että minulle oli samalla myönnetty ajokortti, joka on voimassa 80-vuotispäivääni 20.5.2028 saakka. Se tuli kotiin postitse maanantaina 22.5.2023. Ellen olisi käynyt Ajovarman toimistossa uudelleen 16.5.2023, uusi ajokortti olisi myönnetty vasta joskus myöhemmin ja olisin 20.5.2023 jälkeen ollut ilman ajolupaa.