2023-05-05

Kokemuksia Hypo-pankista talletusasiakkaana

Kirjoitan tätä perjantaina odotellessani, että Hypo suorittaisi viime sunnuntaina pyytämäni rahan siirron vastatilille Nordeaan.  Olen hakeutunut Hypon talletustiliasiakkaaksi jo ainakin yli 15 vuotta sitten, koska sieltä on saanut talletuksille parempaa korkoa kuin muista pankeista, joissa olen asiakkaana. Minulla ja yhtiölläni on kummallakin siellä avistatili ja olen tehnyt siellä määräaikaistalletuksia molemmille. Yhtiöni on osakeyhtiö, jonka nimissä tein aikanaan konsulttitöitä yksinyrittäjänä yhdelle toimeksiantajalle kerrallaan. Kokemukseni Hyposta henkilöasiakkaana on pelkästään myönteinen, mutta yhtiöasiakkaana nykyisin kielteinen.

Kokemukseni Hyposta henkilöasiakkaana
Sekä talletustilille että määräaikaistalletuksille on Hypossa aina maksettu parempaa korkoa kuin muissa pankeissa, joissa olen asiakkaana. Kauppalehden syksyllä 2022 julkaisemassa suomalaisten pankkien määräaikaistalletusten korkojen vertailussa Hypon korko oli paras. Omat tilit, myös määräaikaiset, henkilöasiakas näkee verkkopankissa, jossa voi itse siirtää varoja omalta tililtä toisessa pankissa olevalle tilisopimuksen mukaiselle vastatilille. Tilisiirto näkyy ainakin Nordeassa olevalla vastatilillä heti.  Hypon talletustililtä ei voi suoraan maksaa muualle kuin omalle vastatilille. Kun lähetin marraskuussa 2022 määräaikaistalletuksen toimeksiannon, se toteutettiin hyvin nopeasti, muistaakseni jo samana päivänä. Kokemukseni henkilöasiakkaana on pelkästään myönteinen. Aion pitää Hypossa edelleenkin jatkuvan talletustilin ja tehdä ajoittain määräaikaistalletuksia.

Kokemukseni Hyposta yritysasiakkaana
Myös yhtiölläni on Hypossa talletustili ja määräaikaistalletus. Joskus aiemmin yhtiön talletustilin korko oli 0,2% alempi kuin mitä henkilöasiakkaiden talletustileille maksettiin, mutta nykyisin korko on tietääkseni molemmille sama (Hypo Prime + 0,2%).  Koron suhteen ei siis ole valittamista. Mutta kun lähetin marraskuussa 2022 määräaikaistalletuksen toimeksiannon yhtiöni puolesta, sen käsittely kesti kolme viikkoa, vaikka yhtiöni oli ollut siellä jo 14 vuotta asiakkaana ja määräaikaistalletukseen siirrettävät varat olivat siellä jo talletustilillä. Lähes koko summa oli ollut siellä jo useita vuosia. Myös lomake "Asiakkaan tuntemistiedot" oli täytetty jo vuonna 2020. Kun vaadittiin kuitenkin tuore selvitys, kopioin siihen tiedot vanhasta, koska mikään ei ollut muuttunut. Yhtiöltä vaadittiin useita erilaisia muitakin asiakirjoja, kuten tuore kaupparekisteriote. Ne pystyin kyllä nopeasti toimittamaan. Kun yhdessä vaiheessa ihmettelin määräaikaistalletuksen teon viipymistä, minulle kerrottiin, että kyseinen virkailija on sen viikon lomalla ja käsittelee "hakemukseni" heti lomalta palattuaan! 

Vertailun vuoksi: Muissa pankeissa määräaikaistalletus tulee voimaan yleensä heti, kun asiakas sitä pyytää ja siihen tarvittava kate on samassa pankissa olevalta tililtä nostettavissa. Kaupparekisteriote ja "Asiakkaan tuntemistiedot" vaaditaan uusilta asiakkailta ja ehkä joskus vanhoiltakin asiakkailta, mutta ei silloin, kun asiakas siirtää rahaa omalta tililtään toiselle. Muissa pankeissa asiakas voi tehdä tilisiirrot ja määräaikaistalletukset itse verkkopankissa ja ne tulevat siis voimaan heti.

Hypossa ei ole verkkopankkia yritysasiakkaille. Tilien saldoja ja tilitapahtumia ei näe kuin postitse lähetetystä tiliotteesta. Toimeksiannot kirjoitetaan web-lomakkeelle vapaamuotoisena viestinä, joka varmennetaan minkä tahansa pankin pankkiavaimilla. Toimeksiantoviestin vastaanottamisesta tulee heti automaattinen kuittaus, mutta sen jälkeen joutuu odottamaan määrittelemättömän ajan, milloin toimeksianto käsitelläään.

Lähetin viime sunnuntaina tuollaisen viestin, jossa ilmoitin lopettavani yhtiöni talletustilin ja pyysin siirtämään sen saldon ja kertyneen koron vastatilille Nordeaan.  Sitä ei siis ole vielä tehty. Maanantaina pankki oli kiinni vapun vuoksi, mutta nyt on jo neljäs toimeksiantoni jälkeinen arkipäivä. Se tili on ns. avista-tili, mikä tarkoittaa, että rahojen pitäisi olla milloin tahansa heti nostettavissa. Tilisopimuksessa on määritelty nostoraja, jota suuremmista nostoista on ilmoitettava vähintään 3 pankkipäivää ennen nostopäivää, mutta tilin saldo on nyt sitä rajaa pienempi.

100.000 euron alaraja yrityksen määräaikaiselle talletukselle
Minimitalletus henkilöasiakkaille on Hypossa 10.000 euroa ja yritykselle nyt 100.000 euroa. Muille pankeille kelpaa yrityksiltäkin pienempi talletus. Vielä joulukuussa 2022 tein yhtiölleni Hypossa 50.000 euron määräaikaisalletuksen, mutta nyt se ei olisi enää mahdollista. Omalle pienelle yhtiölleni 100.000 euroa on liian suuri "pelinappula" yhdellä kertaa sijoitettavaksi. Jos sijoittaisin sen verran määräaikaistalletuksiin, tekisin useampia eri kuukausina, esim. puolivuosittain tai neljännesvuosittain, erääntyviä talletuksia.

PS: Kun sunnuntaina 30.4.2023 lähettämääni tilin lopetuspyyntöä ei ollut neljän pankkipäivän aikana toteutettu, lähetin seuraavana lauantaina 6.5.2023 hoputusviestin. Sitten sainkin maanantaina 8.5.2023 heti aamulla oiken ystävällisen viestin, jossa pahoiteltiin viivästymistä. Parin tunnin kuluttua lopetetun tilin saldo lopetuskorkoineen näkyikin jo vastatilillä Nordeassa.